חסמים אישיים בפני שינוי


השינוי אינו מוגש לנו על מגש של כסף, יהיו מכשולים בדרך. הכוונה היא למכשולים שלהם תפקיד נפשי מסוים ואשר בו משולבת הנטייה להשהות דברים. הנטייה להשהות דברים נובעת מעוותי חשיבה והתנהגות, אך במהלך היווצרותה היא מהווה מוקד מרכזי בחיינו ובמערכת הקשר בינינו לבין העולם הסובב אותנו. היא הופכת להיות ככלי נשק במלחמתנו באחרים וגם עיר מקלט בעת מצוקה; כלי מיקוח בקשר עם המשפחה וגם מבצר שבו אנו מגנים על רצונותינו וגאוותנו; דרך למשוך תשומת לב ולזכות באהדה ואפילו בעזרה ואהבה.

תופעת אשת לוט
אנו פוגשים באנשים רבים הסובלים מתופעת "אשת לוט": הם תקועים ברחמים עצמיים או בכעסים על "החלב שנשפך". כל חייהם חושבים על מה שהיה וכך מונעים עצמם מלהביט קדימה ולהשתנות. יש בזה סבל רב, אבל גם נוחיות מסוימת, כי שינוי הינו דבר מפחיד וכואב. כאשר אנו תקועים במצב דומה כל חיינו, איננו עומדים בפני זעזועים או שינויים בלתי צפויים. ידוע לנו מה יקרה בכל יום ויום שעובר, ומצד שני הרחמים העצמיים גוברים ואנו יותר ויותר תקועים.
שינוי גורם כאב וקיימת דרך בטוחה להימלט ממנו: לחשוב שאין כל דרך להשתנות. אחת הסיבות לכאב ולתסכול המלווים את השינוי היא המחשבה "למה לא עשיתי זאת קודם", המביאה ישירות לתופעת אשת לוט. הבדיקה לאחור הינה כה כואבת, שלעיתים אנו בוחרים להימנע משינוי רק כדי לא לערער את הדימוי העצמי שלנו. תופעה זאת מתקשרת גם לקושי להביע כעסים כלפי דמויות משמעותיות בעבר. למשל, אדם ששמע כל חייו מאביו שהוא "יורם" ו"לא יוצלח", עלול לכעוס מאוד על האב אם יגלה שהוא מסוגל להרבה יותר, ושלא מיצה את כישרונותיו עקב חוסר פרגון ועידוד בילדות. כאשר נגלה ששגינו רבות בחיים, נוכל להתנחם במחשבות על העתיד המתוק המצפה לנו. מחשבות אלו יעזרו לנו להתמודד עם הרגשות המלוות את השינוי, מבלי לשקוע בהרהורים הרסנים על "הייתי צריך לעשות זאת קודם לכן" או "מה יכול היה להיות אילו הייתי עושה זאת אחרת". 

חיפוש אחר השלמות
נטייה להשלות את עצמנו שאילו אנו היינו עושים, זה היה יוצא "מושלם". הנטייה להשהות דברים מעניקה לנו עיר מקלט נוחה מפני התנסויות מתסכלות. אנשים מוותרים על העשייה ובכך נמנעים כביכול מכישלונות. למעשה אין הדבר כך, כיוון שאם לא עושים, לרוב מפסידים. אם עושים, יוצרים לפחות סיכוי כלשהו לכך שהמצב ישתפר. אחד מכללי הברזל של הטיפול ההתנהגותי – קוגניטיבי: כל עשייה עדיפה לרוב על אי עשייה.           
הגנה מפני פחד מכישלון ופחד מהצלחה
כאשר אדם פוחד מדברים מסוימים, הוא נוטה לנקוט בהתנהגות של הימנעות מפני אותו דבר מפחיד. זהו המצב כשמדובר בפחד מכישלון ומהצלחה. הנטייה להשהות דברים מהווה התנהגות המנעותית. אדם הנוטה להתנהג בצורה דחיינית, חוסך מעצמו חשיפה בפני חובות והתחייבויות. מי שלא עושה, נחשף פחות לדרישות הסביבה.
ההצלחה עלולה להפחיד מכמה סיבות: הימנעות ממחויבויות ותחרותיות נוספת; הימנעות מפני עבודה קשה; פחד מפני נפילה לתוך מלכוד של עבודה מרובה ושל מעגל מחויבויות; תחושה שהצלחה לא מגיעה לי; פחד להיות חשוף לכעסים מאנשים אחרים; פחד מפני "נפילה"; פחד להפר את המאזן המשפחתי הנוכחי ועוד.

הצורך בשליטה מוחלטת בעולמנו
יש אנשים שחשים כי הם חייבים להיות בשליטה מוחלטת בכל הנעשה. אנו רגילים לחשוב ששליטה כרוכה בעשייה, שזהו דבר פעיל. לעומת זאת אפשר לראות שגם אי עשייה גורמת לשליטה. כאשר אינני עושה ואי אפשר לשנות אותי – גם זאת עמדת כוח מסוימת. הצורך בשליטה כרוך גם בצורך לשמור על אוטונומיה, על תחושה שאף אחד לא יאמר לנו מה וכיצד לעשות.

התכנית הסודית (THE HIDDEN AGENDA)
אדם יכול להכריז בקול רם שחפץ הוא בשינוי, אך יחד עם זאת לעשות הכל על מנת להכשיל את היווצרות השינוי. תכניות סודיות אלו נמצאות עמוק במעמקי נפשנו ואין צורך בשנים של חקירה "על ספה" כדי להגיע למודעות על כך. מעט כנות ועשייה רצינית של חשבון רווח והפסד יעשו את העבודה, וכך נוכל להתפנות לתהליך הפעולה להשגת השינוי.

האינרציה – הפחד מהשינוי
גם ללא פסיכולוגיה יתרה, חשוב להודות שכל שינוי הוא מפחיד. האדם נוטה לשמרנות ולהיתפס לדברים מוכרים. הדבר טבעי, ולכן השינוי אינו קורה ביום אחד, אלא בתהליך איטי של עיצוב התנהגותי. כל שינוי בחיים הוא קשה. כולנו פוחדים לשנות דברים מוכרים. בספרדית יש אמרה לפיה עדיף הרע והמוכר מהטוב הלא ידוע. אנו רגילים לחיות בצורה מסוימת ושינוי מאיים על שלוותנו. שינוי מלווה פחד מהבלתי מוכר, פחד להפסיד את מה שיש לנו, פחד להפר איזון עדין וכתוצאה מהפרת האיזון להרגיש לא טוב.

אגדת היפיפייה הנרדמת או "צריך פיס בחיים"
אדם המשהה דברים חי באשליה שדברים יעשו מעצמם ב"הוקוס פוקוס". האפשרות הזאת קיימת והיא אולי רצויה, אך החיסרון הבולט בעמדה זאת הוא חוסר השליטה וחוסר האונים המוחלט מול החיים. עמדה עדיפה ובטוחה יותר היא לחשוב שאתה יכול להיות הנסיך של עצמך ולנשק את עצמך נשיקה מתוקה של חשיבה רציונאלית ולגלות את המאגר העצום של הכוח הטמון בתוכך.

הדחיין המתרוצץ
עד כמה שנשמע הדבר פרדוקסאלי, האדם בעל נטייה להשהות דברים הינו אדם עסוק. קיים סוג של דחיין, זה שכל הזמן עסוק בלהשהות ובלא לעשות. אצל אדם כזה, רשימת המטלות הופכת להיות מין חבר טוב, שכל הזמן מלווה אותו. רשימה זאת נותנת לו משמעות בחיים ותחושה שיש תמיד מה לעשות, למה לשאוף ומה להגשים בעתיד. לאנשים האלה אנו יכולים להבטיח שגם כאשר עושים העשייה אינה תמה, היא רק יוצרת הזדמנויות נוספות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה