הנעת עובדים


מוטיבציה מהי?
מוטיבציה מוגדרת ככוח מניע, בעבודה ובפעילויות אחרות, המכוון, מתוך רצון ובלא כפייה, להשקעת מאמץ פיזי, אינטלקטואלי ונפשי. בחיי היום יום אפשר להסיק על קיומה של מוטיבציה בקרב עובדים, אך לא לצפות בה באופן ישיר, שכן מוטיבציה היא תהליך פנימי המתרחש בתוך הפרט. לפיכך, אנו מסיקים על קיומה או היעדרה על פי תוצאותיה ועל פי סימנים בהתנהגותו הגלויה של הפרט.
תיאוריות של מוטיבציה
קיימות כמה גישות עיוניות, המנסות להסביר את תופעת המוטיבציה ולנבא את מידת הנכונות של הפרט להשקיע מאמץ בעבודה. המכנה המשותף לרובן היא ההנחה, שלפיה מוטיבציה נוגעת לתהליכים פנימיים באדם, שבאמצעותם הוא מגייס משאבים מעצמו ומן הסביבה ומתרגם אותם למאמץ, ואולם, לכל אחת מן הגישות העיוניות הסבר שונה על מנגנון גיוס המשאבים ועל הדינאמיקה שלו
אפשר להבחין בין תיאוריות המוטיבציה הממוקדות בתוכן לבין תיאוריות הממוקדות בתהליך. תיאוריות הממוקדות בתוכן, הנקראות בשם "תיאוריות של צרכים", מסבירות מה מניע עובדים ומדוע יתאמצו בעבודה. סיפוק צרכים, על פי תיאוריות אלה, הוא ה"דלק" המניע את הנכונות להשקיע מאמץ. לעומת זאת, תיאוריות הממוקדות בתהליך מסבירות כיצד נבנית מוטיבציה ומה מקיים אותה, כלומר, רואות במוטיבציה תהליך מחושב ושכלי של הצבת יעדים, עיבוד מידע וקבלת החלטות. תהליכים אלה הם המדריכים את הפרט בבואו להשקיע מאמצים בביצוע המשימות המוטלות עליו. תכני התהליכים האלה הם הצרכים השונים.
מוטיבציה כתגובה לצורך
כוח או דחף, הנוצר כאשר צרכים גופניים, נפשיים או חברתיים, תובעים את סיפוקם. כוח זה עשוי להוביל להתנהגות תכליתית, שמטרתה לספק את הצרכים שהתעוררו. ככל שהמתח בין המצוי לרצוי גבוה יותר, כך יופעל מאמץ רב יותר לצמצמו. מוטיבציה מוצלחת מנקודת ראותו של הפרט מביאה להתנהגות תכליתית, המספקת את הצרכים המתעוררים ומחזירה את האיזון שהופר. פרויד ניסח עיקרון זה, אשר על פיו: השאיפה לעונג והפחד מסבל ומסכנות הם מנגנונים בסיסיים בכל תהליך של מוטיבציה, למעשה, זהו גם הבסיס המוטיבציוני של ההתנהגות הכלכלית של האדם – שאיפה להשיג מטרות שיספקו את מרב התועלת בעלות קטנה ככל האפשר. הפעולה האינסטינקטיבית מתרחשת מתוך עצמתם של דחפים פיזיולוגיים והרגלים, ואילו הפעולה השנייה, הלא אינסטינקטיבית, מתרחשת מול צרכים, ציפיות, ערכים ומטרות גלויים וידועים, ומאפשרת לבסס את המוטיבציה על יכולת האדם להחליט ולהתנהג באופן רצוני ולא אוטומטי. בדרך כלל, חוקרים בימינו רואים במוטיבציה מנגנון להשגת תועלות מורכבות, בעלות אופי הכרתי וחברתי, ולא רק מנגנון שנועד להגביר הנאה ולהפחית כאב ועלויות. עם זאת, גם המאמץ להשיג מטרות מורכבות כרוך, לעיתים, בהנאה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה